KINGBOLEN BM550 je jedan on najjeftinijih uređaja za testiranje akumulatora na tržištu. Ovaj uređaj definitivno ima povoljnu cijenu no isplati li ga se kupiti i može li pružiti pouzdane rezultate testiranja akumulatora pokušati ćemo utvrditi u ovom testu.
-
Tester akumulatora BM-55040.00 € uključen PDV
PAKIRANJE I KVALITETA IZRADE
Uređaj dolazi u blister pakovanju i ima priložene upute na hrvatskom jeziku. Uz njega ne dobivate nikakvu posebnu dodatnu opremu kao kod nekih skupljih modela kao što su na primjer torbica za nošenje ili USB kabel za spajanje sa računalom, no u ovom cjenovnik rangu to nije bilo ni za očekivati.
Sam uređaj izrađen je od tvrde crne plastike i djeluje dosta kompaktno. Nema fensi gumirane gripove za ugodnije ležanje u ruci i slične dodatke koji bi ga učinili na izgled skupljim no daje osjećaj da ga slučajni padovi na pod i slične nezgode neće oštetiti.
Kabeli sa krokodil klještima za spajanje na akumulator djeluju dosta kvalitetno i čvrsto, a opet dosta su mekani, lako se savijaju i lako je njima baratati.
Kabeli su dobre debljine, a uvodnice na izlazu kabela iz uređaja i kod spoja sa krokodil konektorima djeluju izdržljivo te bi trebale izdržati puno savijanja i restezanja prije nego pokažu znakove zamora od korištenja. Sve u svemu kabeli sa štipaljkama djeluju kvalitetnije nego na nekim dosta skupljim uređajima pa bi se moglo reći da je jedna od prednosti ovog uređaja dobra kvaliteta istih.
Ekran je crno-bijeli LCD veličine 1,8 inch-a sa pozadinskim osvetljenjem što na prvu djeluje malo no u daljnjem testiranju vidjeti ćemo koliko će to uticati na jednostavnost rada sa uređajem.
TEHNIČKE SPECIFIKACIJE
Proizvođač kaže da uređaj može testirati akumulatore 6, 12 i 24V. To znaći da ga možete koristiti ne samo za auto akumulatore već i za motocikle, quad-ove, kosilice, kamione, radne strojeve, plovila i sl.
Podržani su standardni olovni, AGM flat i spiral, GEL i EFB akumulatori. Moguće je testirati baterije od 2Ah pa sve do 220Ah tj. prema specifikaciji akumulatora u CCA (Cold Cranking Amperes – maksimalna struja hladnog starta) od 100 do 2000.
Sam uređaj ne koristi nikakve baterije već se napaja iz akumulatora koji se testira. Raspon napona pri kojima može raditi je od 4,9V pa sve do 32V. Vrlo dobra funkcija je i zaštita od obrnutog polariteta. Koliko god pazili da crvena kliješta testera uvijek spajate na PLUS, a crna na MINUS pol akumulatora pogreške se događaju, a bez ove zaštite takva greška bi oštetila sam uređaj. Još jedna dobra funkcija na testeru najnižeg cjenovnog ranga.
RAD SA KINGBOLEN BM550 TESTEROM
KINGBOLEN BM550 je moderni elektronički tester akumulatora koji mjeri kapacitet bez pražnjenja akumulatora. Stari testeri akumulatora su bili masivni uređaji koji su mjerili kapacitet opterećujući akumulator promjenjivim otpornikom velike snage pomoću ampermetra i voltmetra. Nova generacija testera i analizatora akumulatora u koju spada i BM550 koristi strujne impulse i mikroprocesor koji izračunava sve potrebne parametre bitne za testiranje. Takvo testiranje je puno brže, preciznije, a ne prazni akumulator. Također takvi moderni uređaji su puno kompaktniji, lakši i jednostavniji za korištenje.
Testiranje akumulatora započinje spajanjem krokodil konektora na akumulator. Za vrijeme testiranja vozilo ne smije raditi, a idealno je (ali ne i obavezno) otpojiti jednu klemu sa akumulatora da bi ga odvojili iz strujnog kruga automobila.
Kada spojite tester sa akumulatorom pali se displej uređaja. Ukoliko uređaj nema dobar kontakt sa akumulatorom ekran testera treperi. U tom slučaju provjerite kontakte i uvjerite se da su obje kleme dobro spojene. Naravno, crvena klema spaja se na + pol akumulatora, a crna na -.
Prvo je potrebno odabrati napon akumulatora. Sa tipkama GORE i DOLJE odaberemo 6V, 12V ili 24V.
Drugi parametar koji morate sami unijeti je CCA vrijednost akumulatora. Ovo je tzv. struja hladnog starta i trebala bi biti napisana na svakom akumulatoru.
Iako je ovo standardna vrijednost koja bi se morala nalaziti na naljepnici akumulatora može se dogoditi da akumulator umjesto ovog podatka ima upisanu ovu vrijednost po nekom drugom standardu, ovisno za koje je tržište rađen. Te oznake mogu biti SAE koja je u principu ista vrijednost kao i CCA ili na primjer EN, IEC ili DIN. Ako umjesto CCA (SAE) pronađete takvu oznaku u uputama uz uređaj pronaći će te tablicu pomoću koje možete pretvoriti ove vrijednosti u CCA te tako unjeti ispravnu nazivnu struju hladnog starta prije početka testiranja.
Ukoliko ne pronađete niti jednu od ovih oznaka na akumulatoru ili je naljepnica sa podacima oštećena u uputama će te pronaći i tablicu pomoću koje možete izvršiti konverziju iz nazivnog kapaciteta akumulatora u CCA vrijednost. Na primjer akumulator od 65 Ah standardno ima 520 CCA. Ovo nije baš najprecizniji način jer takav akumulator može nazivno imati i 480 CCA ali i 550 CCA, no ako ne nađete drugi podatak poslužiti će i ovaj. Inaće uređaj taj podatak koji upišete uspoređuje sa izmjerenom vrijednosti CCA i na osnovu nje izračunava postotak životnog vijeka akumulatora. Zbog toga kod unosa krive CCA vrijednosti može doći do odstupanja u ovom postotku, no loš akumulator koji je za zamjenu uređaj će prepoznati kao loš čak i u slučaju da ovaj podatak nije točno unešen.
Unosom CCA vrijednosti i pritiskom na tipku ENTER započinje testiranje koje traje nekoliko sekundi.
Za primjer samo uzeli akumulator nazivne vrijednosti 590 CCA. Akumulator je star nekih 2.3 godine i svakodnevno se koristi te ne pokazuje nikakve probleme u radu. Nakon odabira parametara BM-550 vrši testiranje i pokazuje izmjerenu vrijednost 443 CCA što je još uvijek normalna vrijednost. Tester pokazuje i da je zdravlje akumulatora na 65%.
Otprilike kako smo i očekivali. Akumulator nije više nov no još uvijek je ispravan i trebao bi izdržati barem još dvije godine normalnog rada.
Uzeli smo još jedan akumulator koji se normalno koristi u autu bez nekih problema za test. Evo detaljnih rezultata:
Postavili smo napon na 12V i CCA na 500. Testiranje započinje
Tester je izmjerio 432 CCA stvarnog kapaciteta i dao akumulatoru ocijenu GOOD što bi otprilike značilo da je akumulator odličan. Ponovo očekivan rezultat.
Status zdravlja akumulatora ili SOH (Status of Health) je procjenjen na 75%. Mogli bi to protumačiti kao da je akumulator odradio tek 1/4 svog životnog vijeka , a preostaje mu još 3/4. Pregledati ćemo i ostale rezultate testiranja.
Tester je izmjerio unutrašnji otpor akumulatora od 6 mOhm-a. Što je po njegovoj ocjeni OK vrijedost.
Napon akumulatora i status napunjenosti ukazuju na manji problem. Napon je 12,22V a status napunjenosti 36%. Ovo bi mogli pripisati tome što se auto vozi na kratkim relacijama, sa upaljenom klimom i drugim potrošaćima pa je moguće da ga alternator jednostavno ne stigne do kraja napuniti. Ne bi bilo loše istestirati i alternator prije konačnog suda no ovaj tester nema tu mogućnost. Za tu funkciju bilo bi potrebno izdvojiti malo više novaca i uzeti neki od donjih modela koji osim akumulatora testiraju i sustav punjenja (alternator) te elektropokretač (alnaser).
Pokušati ćemo testirati i jednu 6V bateriju od 10 Ah i 120CCA. Provjerili smo napon baterije pomoću voltmetra koji je pokazao 5,9 V.
Spojili smo BM-550 tester na kleme baterije, odabrali 6V, zatim 120 CCA i pokrenuli testiranje. Rezultati su sljedeći:
Izmjereno je 103 CCA i 75% životnog vijeka
Također, izmjeren je napon od 6,04V što je nešto više nego što smo izmjerili voltmetrom, no razlika nije velika pa ćemo prihvatiti to kao rezultat u okviru tolerancije. Status napunjenosti kaže da je baterija 6% puna što znaći da ju treba spojiti na punjač te napuniti.
Za kraj imamo jedan akumulator koji je “mrtav”. U principu radi se o ni godinu dana starom akumulatoru no automobil je imao problem sa alternatorom pa je akumulator totalno ispražnjen. Alternator je sada servisiran no zbog praznog akumulatora auto ne može upaliti. Napravili smo test ovako ispražnjenog akumulatora i dobili sljedeće rezultate:
Spojili smo akumulator sa testerom i odabrali 12V – 780 CCA. Test je pokazao izmjereni CCA 145, STATUS: POOR i 3% životnog vjeka. Izmjerio je i napon od 11,49V te status napunjenosti 0%. Ovi rezultati bi trebali znaćiti da je akumulator za otpad, no pošto je isti potpuno prazan što pokazuje i testiranje, pokušati ćemo ga napuniti i ponoviti testiranje. Inaće akumulator nije star i kvalitetne je marke pa ovi loši rezultati testiranja statusa zdravlja malo iznenađuju.
Nakon što smo upalili auto na kablove i provozali ga nekoliko kilometara ponavljamo testiranje. Akumulator je sada koliko – toliko napunjen pa se nadamo boljim rezultatima.
Ovaj puta smo dobili rezultate puno primjerenije tipu i stanju akumulatora koji smo testirali. CCA od 719 i 85% životnog vijeka i 13V napona.
ZAKLJUČAK
Za kraj ćemo pokušati izvući neki zaključak i nabrojati nekoliko PLUS i MINUS argumenata
Za početak je naravno jasno da je ovo entry-level uređaj i njegova preciznost se ne može uspoređivati sa profesionalnim analizatorima baterija kakav je na primjer MAGNETI MARELLI BAT EXPERT PRO no takav uređaj je gotovo 10 puta skuplji pa drugo nije bilo niti za očekivati. No svrha uređaja je u potpunosti potvrđena. Dali će Vam KINGBOLEN BM-550 tester reći koji akumulator je kao nov, koji je u redu, a koji više nije za ništa nego za otpad? Naravno! Ako trebate jeftini i jednostavni uređaj za brzo utvrditi stanje akumulatora BM-550 je taj…
Jedini ozbiljniji problem na koji smo naišli na testu je testiranje potpuno praznog akumulatora gdje smo dobili krivi rezultat pa je naša preporuka da se akumulatore koji su potpuno prazni prije testiranja napuni punjačem.
PLUS
- Jeftina cijena
- Odrađuje posao i može se pouzdati u njega
- Kvalitetni kablovi i čvrsto kučište
- Jednostavan za korištenje
- Mal i kompaktan
MINUS
- Kod testiranja potpuno praznog akumulatora može pokazati krive vrijednosti – preporuka je prvo napuniti akumulator pa onda izvršiti testiranje
- Nema mogućnost testiranja punjenja akumulatora (test alternatora) i elektropokretača
- Rezultati imaju malo veću toleranciju nego kod skupljih uređaja pa nije za preciznu analizu