Od 01.01.2019 godine na tehničkom pregledu vozila obavezno je korištenje OBD testera prilikom pregleda vozila. Što to znači za nas vozače, kako će to uticati na prolaznost vozila i kako na jednostavan i jeftin način kod kuće provjeriti dali Vaše vozilo zadovoljava ove nove uvjete.
Nova pravila na tehničkom pregledu vozila
U narodnim novinama 16/2018 od 16.02.2018. objavljen je novi Pravilnik o tehničkim pregledima vozila koji donosi neke novosti i određuje rokove u kojima će se one početi primjenjivati. Ono na što ćemo se osvrnuti u ovom tekstu je novost vezana uz korištenje OBDII dijagnostike na tehničkom pregledu motornih vozila.
Nova oprema u STP i rokovi njene nabave i ugradnje (čl. 10)
…i) Uređaj za spajanje na elektroničko sučelje vozila, OBD dijagnostički uređaj
www.cvh.hr
Ovdje se ne radi o uobičajenom složenom OBD uređaju koji se koristi u servisnim radionicama, već o jednostavnom uređaju koji može dohvaćati standardizirane podatke o stanju sustava za naknadnu obradu ispušnih plinova. Rok za početak korištenja tog uređaja je 1.1.2019. do kada će detaljnije o tim uređajima biti poslane u STP putem stručnih obavijesti. ….
O kakvom se tu sustavu za dijagnostiku u stvari radi
Prema ovome naputku može se zaključiti da se tu u stvari radi o standardnom OBDII tj. EOBD sustavu za autodijagnostiku kakav će raditi na bilo kojem modernom automobilu. Takav sustav omogućiti će djelatniku STP-a da prilikom tehničkog pregleda utvrdi ima li sustav elektronike motora zabilježene neke greške. Osim grešaka OBDII sustav prikazati će tzv. READINESS MONITOR podatke koji prikazuju ispravnost komponenti zaduženih za smanjenje emisije štetnih plinova.
Više o kraticama OBDII i EOBD pročitajte u jednom od naših starijih tekstova
[metaslider id=”422″]
Kakve greške takav sustav može otkriti
Prilikom testiranja vozila OBDII / EOBD dijagnostikom prikazuju se svi problemi vezani uz motornu grupu koje je ECU motora zabilježio. Dakle greške vezane uz rad lambda sonde, EGR ventila, katalizatora, turbine, MAF senzora, DPF-a i slično biti će registrirane i prikazane te će uticati na prolaznost tj. pad na tehničkom pregledu.
Greške na dodatnim sustavima kao što su ABS, Airbag, IMMO i slično ne mogu se očitati ovakvim uređajem.
Što su Readiness Monitor podaci
Readiness Monitor je sustav za kontrolu i praćenje komponenti motora. Očitavanje Readiness Monitor podataka OBDII dijagnostikom pružiti će nam uvid u njihovo stanje. Elektronika motora povremeno vrši samotestiranje takvih sustava i procjenjuje njihovo stanje, a pregled Readiness Monitor-a govori nam dali je komponenta prilikom testiranja zadovoljila ili ne.
U nastavku je popis readiness monitor testova definiranih OBDII standardom. Nemaju sva vozila mogućnost testiranja svih ovih komponenti. Količina testova koje pojedini automobil podržava ovisi o vrsti motora, tipu ubrizgavanja i starosti automobila
- MIL STATUS – Status MIL lampice (lampica greške na instrument ploči)
- MISFIRE MONITOR – Izostanak paljenja
- FUEL SYSTEM MON – Sustav goriva
- COMP. COMPONENT – Komponente važne za zagađenje
- CATALYST MONITOR – Katalizator
- HTD CATALYST – Grijani katalizator
- EVAP SYSTEM MON – Prozračivanje rezervoara
- SEC AIR SYSTEM – Sekundarni sustav zraka
- A/C REFRIG MON – Klimatizacijski uređaj
- OXIGEN SENS MON – Lambda sonda
- OXIGEN SENS HTR – Grijanje lambda sonde
- EGR SYSTEM MON – EGR ventil
Prilikom očitavanja Readiness Monitora OBDII auto dijagnostikom rezultat svakog od testova može biti:
- OK (Complete) – test je izvršen i komponenta radi u redu
- NOT OK (Incomplete) – test nije uspješno izvršen – postoji kvar u sustavu
- N/A (Not aviable) – na testiranom vozilu ovaj test nije dostupan
Radi li to na svim vozilima
Sva novija vozila imaju OBD konektor i kompatibilna su sa OBDII standardom za brzu dijagnostiku. Ovaj standard prvotno je zamišljen i stavljen u upotrebu u Americi gdje su sva vozila proizvedena poslije 1996 godine obavezna podržavati testiranje jeftinim OBDII autodijagnostikama upravo zbog pregleda vozila na tehničkom pregledu. U Europi se OBDII uvodi 2000 godine za vozila sa benzinskim motorom, a 2003 za dizele.
Ukoliko je vaše vozilo starije od toga onda nema mogućnost testiranja ovakvom autodijagnostikom i na tehničkom pregledu nećete biti obvezni proći ovo testiranje. Ako je automobil noviji onda je pregled OBDII skenerom obvezan i utiče na prolaznost na tehničkom pregledu.
Više o uvođenju OBDII standarda i točan popis vozila koji ga podržavaju pročitajte ovdje.
Kako provjeriti spremnost vozila za tehnički pregled kod kuće
Da bi izbjegli probleme na tehničkom pregledu OBDII dijagnostiku automobila možete izvršiti i kod kuće. Naravno biti će Vam potreban OBDII dijagnostički uređaj. Ovakvi uređaji uistinu su jeftini i jednostavni za upotrebu. Trenutno najpopularniji način kućne OBDII autodijagnostike je korištenje smartphone-a i bluetooth OBDII adaptera.
-
VGATE iCAR2 BT – autodijagnostika preko mobitela30.00 € uključen PDV
-
ELM327 WIFI – autodijagnostika za iOS i Android30.00 € uključen PDV
-
ELM327 BT mini – autodijagnostika za ANDROID15.00 € uključen PDV
Kako to funkcionira? Na mobitel preko trgovine aplikacija Google Play instalirajte neki od besplatnih autodijagnostičkih programa (Torque, OBD Doctor, Scanmaster ili nešto slično). Na OBD konektor automobila spojite bluetooth OBDII adapter koji možete nabaviti po cijeni nešto većoj od 100 kn i preko mobitela izvršite dijagnostiku baš onako kako će Vam to odraditi djelatnik STP-a prilikom tehničkog pregleda.
Osim ovakvih sustava koji koriste pametni telefon OBDII dijagnostika može se nabaviti i u obliku samostalnog ručnog skenera koji jednostavno spojite na automobil i njime pregledate eventualne greške na sustavu motora i status readiness monitor testova.