OPĆENITO O AUTOMOBILSKOJ TEHNICI

Sve o skraćenicama OBD, OBD1, OBDII, OBD2 i EOBD

obd

OBD je kratica od engleskog izraza On-Board Diagnostics, što doslovno znači „dijagnostika na vozilu“. U praksi, taj se pojam odnosi na sustave autodijagnostike općenito, od onih najjeftinijih amaterskih, do skupih uređaja namijenjenih profi radionicama.

S vremenom su razvijeni standardi poput OBD2 (OBDII) i EOBD (Europska inaćica OBDII standarda), koji se najčešće koriste za označavanje unificiranog sustava dijagnostike svih tipova vozila. Prije uvođenja ovih standarda, svaki proizvođač automobila imao je svoj vlastiti dijagnostički protokol i različite vrste konektora, što je otežavalo univerzalnu primjenu dijagnostičkih uređaja. Takvi stariji sustavi se ponekada nazivaju OBD1 sustavi.

Kako bi se omogućilo brzo i učinkovito testiranje ispravnosti motora – osobito u kontekstu kontrole ispušnih plinova – sredinom 1990-ih godina razvijen je standardizirani OBDII sustav. Njegov cilj bio je omogućiti tehničkim pregledima da jednostavno testiraju emisije i osnovne funkcije motora bez obzira na marku vozila, čime se učinkovito identificiraju i eliminiraju tehnički neispravna vozila.

Važno je napomenuti da OBD2 sustavi ne omogućuju potpunu dijagnostiku svih elektroničkih sustava vozila (poput zračnih jastuka, ABS-a, klimatizacije, multimedije i slično). Za to su potrebni profesionalni dijagnostički uređaji koji se koriste u specijaliziranim servisima. Ipak, OBD2 sustavi vrlo brzo i jasno prikazuju ključne greške povezane s radom motora, što ih čini izuzetno korisnima u svakodnevnoj primjeni.

OBDII testiranje na tehničkom pregledu

Razvoj OBD sistema kroz povijest

Akronim OBD1 i OBD2 (OBDII) i EOBD označavaju standarde kojima se kroz povijest usmjeravalo razvoj sustava za dijagnostiku automobila. Evo kako su se kronološki razvijali OBD sustavi :

  • 1980. god. na tržištu se pojavljuju prvi automobili sa ugrađenim kompjuterom koji je u realnom vremenu pratio i podešavao ubrizgavanje goriva u glave motora. Tada se po prvi put pojavio OBD (ON BOARD DIAGNOSTIC) koji još uvijek nije bio standardiziran tako da su se različiti proizvođači pridržavali vlastitih standarda prilikom memoriranja grešaka.
  • 1982. god. nastaje Assembly Line Communications Link (ALCL) prethodnik OBD-I standarda, koju je na tržište “izbacio”  General Motors, koji je kasnije isti standard preimenovao u Assembly Line Diagnostics Link (ALDL). ALCL protokol je ostvarivao brzinu od 160 baud-a.
  • 1986. god. ALDL standard se unapređuje i postiže se transfer podataka do 8192 baud-a.
    1987. god. država Kalifornija zahtijeva da se svi proizvođači automobila pridržavaju nekih osnovnih standarda koji bi olakšali komunikaciju vozila sa vanjskim svijetom. Taj standard je nazvan OBD-I iako tada nije postojao dogovor u auto industriji da se svi pridržavaju istog protokola već je svako koristio svoj, a i konektori koji su služili za povezivanje kola sa računalom nisu bili standardizirani.
  • 1988. god. Society of Automotive Engineers (SAE) je predložilo jedan standardni konektor i jedan protokol.
  • 1994. god. nastaje OBD-II standard. Sva vozila prodana u Kaliforniji morala su da ispune ovaj standard. Kalifornija je pomoću OBD-II standarda uspela da ograniči emisiju štetnih plinova u atmosferu.
  • 1996. god. sva vozila prodana u SAD-u moraju ispunjavati zahtjeve propisane ODB-II standardom.
  • 2001. godine Europska Unija stvara EOBD standard ( modifikaciju OBD-II standarda ). Sva vozila sa benzinskim motorima prodana u Europi moraju ispuniti propise EOBD standarda.
  • 2003. godine Europska unija proširuje obavezu ispunjavanja propisa EOBD standarda na sva ostala vozila uključujući dizele.
  • Do 2008. god. sva vozila prodana u SAD-u moraju ispuniti standard ISO 15765-4 (CAN bus protokol).

KAKO SVE TO RADI I KOME JE NAMJENJENO?

OBDII sustavi su prvenstveno namijenjeni stanicama za tehnički pregled, no zbog svoje jednostavnosti i pristupačne cijene može si ga priuštiti svaki vlasnik osobnog automobila koji želi u svakom trenutku znati u kakvom je stanju njegov automobil.

obdii kodovi gresaka e1465376195983

Kako sve to funkcionira?

Svako moderno vozilo opremljeno je centralnim računalom – tzv. ECU (Engine Control Unit) – koje neprekidno nadzire rad motora i povezanih senzora. Kada neki parametar odstupa od očekivanih vrijednosti, sustav bilježi grešku i pali lampicu upozorenja, najčešće poznatu kao “Check Engine”.

OBDII sustav omogućuje pristup tim informacijama. Pomoću malog OBDII adaptera koji se priključi u vozilo i aplikacije na pametnom telefonu, korisnik može:

  • ući u komunikaciju s motornim računalom vozila,
  • dobiti prikaz svih pohranjenih grešaka vezanih uz rad motora,
  • očistiti greške nakon popravka i ugasiti CHECK ENGINE lampicu,
  • pratiti realne vrijednosti rada motora i drugih komponenti u stvarnom vremenu,
  • snimati podatke tijekom vožnje za kasniju analizu.

Kome je sve to namijenjeno?

  • Vlasnicima osobnih vozila koji žele uštedjeti vrijeme i novac, te brzo provjeriti uzrok upozorenja bez potrebe za odlaskom u servis.
  • Ljubiteljima automobila koji žele detaljnije pratiti performanse i ponašanje vozila.
  • Manjim servisima i radionicama kao dopuna profesionalnoj opremi ili za brzu osnovnu provjeru.
  • Vozačima koji kupuju rabljeno vozilo, kako bi u nekoliko minuta provjerili postoje li aktivne greške na motoru.

U konačnici, OBDII tehnologija daje snagu kontrole u ruke korisnika, čineći dijagnostiku vozila dostupnom, brzom i transparentnom.

Tipovi OBDII uređaja za autodijagnostiku

Iako na tržištu postoji puno različitih vrsta i podvrsta dijagnostičkih uređaja koji bi se mogli svrstati pod skračenicu OBD mi ćemo se u ovom tekstu bazirati na one koji koriste univerzalni OBDII standard i koje su jednostavnošću upotrebe i cijenom dostupne doslovno svakom. OBDII uređaje koji omogućuju autodijagnostiku praktički bilo kojeg auta proizvedenog u zadnjih dvadesetak godina možemo podijeliti na nekoliko tipova:

1. OBDII sustavi povezani s pametnim telefonom

Ovo je najčešći i najpraktičniji način provođenja osnovne dijagnostike vozila. Sustav se sastoji od:

  • OBDII Bluetooth ili Wi-Fi adaptera koji se priključi u dijagnostički priključak vozila,
  • besplatne ili komercijalne mobilne aplikacije koju korisnik instalira na svoj Android ili iOS uređaj.

Nakon povezivanja, aplikacija omogućuje očitanje grešaka, brisanje upozorenja, praćenje parametara u stvarnom vremenu i još mnogo toga. Ovo rješenje je idealno za osobnu upotrebu, budući da je povoljno, jednostavno za korištenje i uvijek pri ruci.

2. Samostalni OBDII skeneri

Ovi uređaji rade neovisno o telefonu ili računalu. Imaju vlastiti ekran i tipke, te se direktno priključuju na vozilo. Na zaslonu prikazuju greške, omogućuju njihovo brisanje i osnovni pregled podataka.

Prednost ovih uređaja je jednostavnost i robusnost, što ih čini pogodnima za korisnike koji ne žele koristiti mobilne aplikacije. Ipak, u odnosu na aplikacijska rješenja, često imaju manje funkcionalnosti i ograničen prikaz podataka.

3. OBDII dijagnostika putem računala

Ovo je bio prvi oblik digitalne autodijagnostike, gdje se vozilo spaja s računalom putem USB OBDII kabela i koristi se specijalizirani softver. Iako su nekada bili popularni ovakvi sustavi danas se rijetko koriste jer je puno praktičnije imati dijagnostiku na mobitelu koji je uvijek uz vas. Također većina firmi koje su razvijale softvare za OBDII dijagnostiku za PC računala prešle su na Android i iOS platforme. Zbog toga danas možete pronaći puno više ovakvih aplikacija za telefon nego za PC.

Preporučene aplikacije za OBDII dijagnostiku

Ako se odlučite za dijagnostiku putem pametnog telefona, uz VGATE iCAR Bluetooth adaptere koje imamo u ponudi, preporučujemo sljedeće aplikacije koje su dokazano stabilne, funkcionalne i jednostavne za korištenje:

📱 Za Android:

  • Torque Pro
    Jedna od najpoznatijih i najpouzdanijih aplikacija za Android korisnike. Omogućuje čitanje i brisanje grešaka, praćenje podataka u stvarnom vremenu, stvaranje prilagođenih prikaza i još mnogo toga.
  • Car Scanner ELM OBD2
    Moderna aplikacija s preglednim sučeljem i naprednim mogućnostima za analizu vozila. Pruža dodatne informacije o kodovima grešaka, kao i mogućnost prilagodbe instrument ploče.
  • OBD Auto Doctor
    Jednostavna i stabilna aplikacija idealna za osnovne korisnike. Sučelje je intuitivno, a aplikacija nudi jasne prikaze i opise grešaka.

🍏 Za iOS (iPhone/iPad):

  • OBD Fusion
    Odlična aplikacija za Apple uređaje s podrškom za napredne funkcije, grafove i izvođenje podataka. Kompatibilna s VGATE iCAR adapterima.
  • Car Scanner ELM OBD2 (iOS verzija)
    Jednako funkcionalna kao i Android inačica. Podržava sve osnovne i mnoge napredne funkcije dijagnostike, a sučelje je jasno i moderno.

Kompatibilnost s VGATE iCAR Bluetooth adapterima

Sve gore navedene aplikacije odlično rade u kombinaciji s VGATE iCAR Bluetooth adapterima, koje možete pronaći u našoj ponudi. Ovi adapteri su pouzdani, energetski učinkoviti i kompatibilni s većinom vozila proizvedenih nakon 2001. godine (benzinski) i 2004. godine (dizelski) u Europi.

Zahvaljujući podršci za ELM327 protokol, VGATE adapteri omogućuju stabilnu vezu i brzo očitanje podataka, što ih čini idealnim rješenjem za kućnu dijagnostiku.

3 komentara na “Sve o skraćenicama OBD, OBD1, OBDII, OBD2 i EOBD

  1. Goran Lazara Stojković napisao:

    Potrebno mi je za daewu matiz 1999god.dzek za dijagnostiku Kompjuter om, sa fabrickog na evropski dzek koji je standardan kod nas… Hvala

    1. Na žalost nemamo takav adapter u ponudi, a i da imamo morali bi prvo vidjeti koji dijagnostički sustav planirate koristiti jer adapteri koji recimo odgovaraju za BOSCH dijagnostiku nece raditi na TEXI ili Autocom-u…

  2. Zeljko Bebek napisao:

    auuu stari moj ima merti moj fergić obd da ja to popravim

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)